Wychowanie fizyczne
Studia sportowe – I stopnia – licencjackie
Studia I i II stopnia nadają uprawnienia do wykonywania zawodu: Nauczyciel wychowania fizycznego !
Studia na kierunku wychowanie fizyczne są skierowane do wszystkich pasjonatów aktywności fizycznej oraz sportu, a także osób, które cenią zdrowy tryb życia. Przede wszystkim po ukończeniu studiów drugiego stopnia dają uprawnienia do wykonywania zawodu: nauczyciel wf. Dodatkowo wybrana specjalność (nauczanie wychowania fizycznego z terenowymi zajęciami sportowymi lub nauczanie wychowania fizycznego z identyfikacją uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) poszerzają kompetencje do podejmowania działań na rzecz aktywnego spędzania czasu wolnego w godzinach pozalekcyjnych, pozaszkolnych uwzględniając specyficzne potrzeby dzieci i młodzieży szkolnej. Studenci otrzymują również kwalifikacje niezbędne do wykonywania zawodu opiekuna medycznego.
Kandydat ma do wyboru studia stacjonarne lub niestacjonarne.
W trakcie zajęć na kierunku wychowanie fizyczne studenci zdobywają wiedzę z zakresu fizjologii, biochemii, biologii, pedagogiki, psychologii, a także anatomii. Omawiane są również procesy wychowawcze, rozwojowe oraz socjalizacyjne. Dzięki temu studenci opanowują metodyczne oraz dydaktyczne umiejętności niezbędne podczas w zawodzie nauczyciela wychowania fizycznego.
W wyniku ukończenia studiów I stopnia absolwenci mogą kontynuować naukę na studiach magisterskich (II stopnia).
Absolwent otrzymuje:
-
dyplom ukończenia Akademii Nauk Stosowanych im. Haliny Konopackiej w Pruszkowie i tytuł licencjata, dające możliwość pracy w zawodzie nauczyciel wychowania fizycznego po ukończeniu II stopnia wf.
-
fakultatywnie świadectwo ukończenia szkoły policealnej w zawodzie opiekun medyczny
-
fakultatywnie zaświadczenie o ukończeniu kursu wychowawcy wypoczynku
Studenci kierunku wychowanie fizyczne mogą zdobyć w ramach kursu dodatkowe uprawnienia instruktorskie oraz trenerskie:
- survivalu, (po odbytym obozie)
- samoobrony,
- ratownictwa wodnego, (po odbytym obozie)
- wychowawców wypoczynku dzieci i młodzieży, (po odbytym obozie)
- kierowników wypoczynku dzieci i młodzieży, (po odbytym obozie)
- fitnessu
- kulturystyki
- lekkoatletyki
- piłki ręcznej
- piłki nożnej
- koszykówki
- piłki siatkowej
- pływania
Szkolenia kończą się wydaniem legitymacji instruktora sportu lub dyplomu trenera.
Po studiach I stopnia istnieje możliwość pracy w instytucjach, gdzie specjalności integracja sensoryczna oraz gimnastyka korekcyjna są szczególnie przydatne:
- ośrodki sportu i rekreacji ruchowej
- kluby i stowarzyszenia sportowe
- instruktor w zakresie wybranej dyscypliny
- fundacje i organizacje społeczne
- administracja rządowa i samorządowa
Tabela opłat dla studentów I stopnia (licencjackich) Wychowanie Fizyczne
opłata rekrutacyjna | czesne za semestr na studiach niestacjonarnych | |
Wariant pierwszy – jednorazowy | 85 zł | 2 900 zł |
Wariant drugi – ratalny | 85 zł | 600 zł (1 z 5 rat) |
Studia II stopnia – magisterskie
Pierwsze w Polsce półtoraroczne studia magisterskie na kierunku wychowanie fizyczne!
Wybierając kierunek wychowanie fizyczne kandydat ma do wyboru półtoraroczne magisterskie studia stacjonarne, a także półtoraroczne magisterskie studia niestacjonarne.
Studenci kończący studia II stopnia otrzymają przygotowanie do pracy jako nauczyciel wf. w szkołach, klubach sportowych, a także instytucjach kultury fizycznej, administracji samorządowej i państwowej. Mają również możliwość pracy w organizacjach społecznych i instytutach naukowo – badawczych. Z pewnością znajdą też zatrudnienie w instytucjach zajmujących się doradztwem i upowszechnianiem wiedzy z zakresu aktywności fizycznej. W wyniku ukończenia kierunku wychowanie fizyczne absolwent jest ponadto przygotowany do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej.
Ukończenie studiów magisterskich daje kwalifikacje uprawniające do pracy w szkołach podstawowych w klasach IV-VIII i szkołach ponadpodstawowych jako nauczyciel wf (przygotowanie psychologiczno – pedagogiczne).
Absolwent kierunku wychowanie fizyczne otrzymuje:
-
dyplom ukończenia Akademii Nauk Stosowanych im. Haliny Konopackiej w Pruszkowie i tytuł magistra wychowania fizycznego wraz z przygotowaniem psychologiczno-pedagogicznym niezbędnym w pracy w szkole jako nauczyciel wf.
Gwarantujemy:
- trzy semestry nauki
- zjazdy w soboty i niedziele co dwa tygodnie (dotyczy formy niestacjonarnej)
Wybrane przedmioty realizowane przez półtora roku studiów magisterskich:
- Sporty indywidualne: tenis, tenis stołowy, pływanie, la terenowa, samoobrona, wrotkarstwo, kolarstwo, łyżwiarstwo
- Przedmiot do wyboru: Sport osób niepełnosprawnych, Wychowanie fizyczne specjalne
- Przedmiot do wyboru: Medycyna sportu, Profilaktyka zdrowotna w wf i sporcie
- Przedmioty humanistyczne do wyboru: Filozofia, Socjologia
- Sportowe gry zespołowe do wyboru: Siatkówka plażowa, Polskie gry drużynowe, piłka nożna (5-osobowa), rugby, unihokej
- Przedmiot do wyboru: Bezpieczeństwo wewnętrzne, Zarządzanie kryzysowe
- Przedmiot do wyboru: Bezpieczeństwo społeczności lokalnych, Bezpieczeństwo imprez masowych
Kierunek posiada pozytywną ocenę Państwowej Komisji Akredytacyjnej – decyzja 2023r.
Kadrę dydaktyczną na kierunku wychowanie fizyczne tworzą miedzy innymi:
Dr Aida Piskorz
Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego. W 2004 roku uzyskała tytuł doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki.
Na Uczelni pracuje od 2008 roku. Prowadzi wykłady na studiach licencjackich, magisterskich, jak również podyplomowych. Promotorka zarówno prac licencjackich, jak i magisterskich. W badanach naukowych koncentruje się raczej na problematyce pracy nauczyciela, z uwzględnieniem zmian zachodzących w prawie oświatowym, dydaktyce i pedeutologii.
Wykładowca. Od 2022 r pełni funkcję Dziekana Wydziału Wychowania Fizycznego i Zdrowia w Wyższej Szkole Kultury Fizycznej i Turystyki w Pruszkowie.
Dr hab. Anna Kęska
Doktor habilitowany nauk o kulturze fizycznej. Absolwentka studiów podyplomowych na kierunku Racjonalne żywienie. Żywienie a zdrowie, Instytut Żywności i Żywienia im. prof. dr med. Aleksandra Szczygła w Warszawie. W 2006 uzyskała dyplom doktora nauk o kulturze fizycznej, Wydział Wychowania Fizycznego, AWF w Warszawie.
Jej projekty badawcze dotyczą problematyki wpływu aktywności fizycznej na budowę ciała, jak również wydolność fizyczną osób w różnym wieku. Była wykonawcą, a także kierownikiem kilkunastu projektów statutowych. Uczestniczyła w wielu konferencjach naukowych krajowych i międzynarodowych. Przygotowywała cykl artykułów eksperckich dla Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej (NCEŻ) w ramach programu KIK34 (SWISS CONTRIBUTION). Jest także autorką artykułów popularno-naukowych na zamówienie Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie.
Kierownik i wykładowca studiów oraz warsztatów realizowanych w ramach programów europejskich, jak również innych programów międzynarodowych i krajowych: Studia dla nauczycieli drugiego przedmiotu (Podyplomowe Studia „Wychowanie Fizyczne”), Podyplomowe Studia „Żywienie i wspomaganie dietetyczne w sporcie”, Warsztaty „Żywienie dzieci i młodzieży”. Kierownik 10 edycji studiów podyplomowych „Żywienie i wspomaganie dietetyczne w sporcie”. Wykładowca także na studiach podyplomowych: Psychologia sportu, Trener personalny, Trener motoryczny).
Dr hab. Maria Górska-Zabielska, prof. WSKFiT
Dorobek naukowy i popularyzujący wiedzę:
Autorka trzech monografii i ok. 200 artykułów w polskich i zagranicznych czasopismach naukowych. Transfer wiedzy realizuje na licznych konferencjach naukowych w Polsce i za granicą. Dba o upowszechnianie wiedzy w branżowych, a także naukowo-popularnych periodykach. Zwolenniczka geointerpretacji środowiska na otwartych wykładach i podczas przechadzek po regionie.
Zainteresowania badawcze:
– potencjał georóżnorodności środowiska przyrodniczego Wielkopolski, Pomorza, Mazowsza i Kielecczyzny w kontekście rozwoju geoturystyki,
– kamienna architektura świeckiego i sakralnego dziedzictwa kulturowego Polski pn.-zach. w świetle analizy skandynawskich eratyków przewodnich,
– geozasoby plejstoceńskich stref glacjomarginalnych Polski środkowej – ich rozpoznanie, ochrona i upowszechnienie
– identyfikacja skandynawskich obszarów źródłowych osadów glacjalnych, w tym głazów narzutowych, w kontekście rozpoziomowania geochronologicznego osadów
– petrografia żwirów średnioziarnistych osadów lodowcowych późnego pleni vistulianu w pn.-zach. Polsce (Wielkopolska, Pomorze Zachodnie i Środkowe) oraz w pn.-wsch. Niemczech (Meklemburgia i Pomorze Przednie)
– petrografia żwirów średnioziarnistych osadów lodowcowych młodszej części kompleksu środkowopolskiego na pn. Mazowszu
– fennoskandzkie eratyki przewodnie osadów akumulacji glacjalnej fazy leszczyńskiej, poznańskiej i pomorskiej plenivistulianu NW Polski i NE Niemiec oraz zlodowacenia odry i warty kompleksu środkowopolskiego Kielecczyzny i Mazowsza,
– charakterystyka wybranych cech teksturalnych osadów glacjalnych (granulometria, obróbka, obtoczenie i zmatowienie powierzchni ziarn kwarcu, skład minerałów ciężkich),
Dr Jerzy Chełmecki
Absolwent Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie, a także Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego, dr nauk humanistycznych. Pracownik naukowo-dydaktyczny Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie. W badaniach naukowych podejmuje przede wszystkim społeczne i polityczne uwarunkowania rozwoju sportu w Polsce w XIX i XX w. Autor wydanych drukiem 2 prac monograficznych i opracowań źródeł historycznych, 10 redakcji zbiorowych monografii naukowych, 89 oryginalnych prac naukowych, podręcznika akademickiego do dziejów sportu oraz recenzji naukowych, haseł bibliograficznych, jak również prac popularno-naukowych oraz artykułów prasowych.
Dr Katarzyna Pec
Doktor nauk o kulturze fizycznej. Absolwentka Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie. Ukończyła jednolite studia magisterskie na kierunku wychowanie fizyczne, a także studia licencjackie na kierunku turystyka i rekreacja.
Autor wystąpień i publikacji naukowych poświęconych wypaleniu zawodowemu nauczycieli wychowania fizycznego oraz aktywności fizycznej dzieci i młodzieży. Zdobywczyni nagrody dla młodych naukowców za pracę: „Participation pf Polish youth in various areas of physical activity” podczas kongresu przedolimpijskiego: „2008 International Convention on Science, Education and Medicine in Sport” 1-4 sierpnia 2008 w Guangzhou w Chinach. Zdobywczyni nagrody International Council of Sport Science and Physical Education za artykuł: ”Professional Burnout among Polish Physical Education Teachers”, podczas konferencji „The 16th Biennal Conference of the International Society for Commparative Physical Education and Sport 2008 – Global Merging: A New Era for Sport and Physical Education” 23-26 lipca 2008 w Macau w Chinach.
Nauczyciel wychowania fizycznego, języka angielskiego oraz biologii w warszawskiej szkole. Wielokrotny organizator obozów dla dzieci i młodzieży. Ponadto Instruktor gimnastyki korekcyjnej, a także instruktor dyscyplin sportu: pływanie, gimnastyka sportowa, narciarstwo zjazdowe.
Dr Marzena Kurzak
Absolwentka studiów doktoranckich AWF im. Józefa Piłsudskiego w Warszawie. Absolwentka Podyplomowych Studiów Zarządzania Oświatą w Instytucie Badań Edukacyjnych MENiS (2004) oraz Studiów Podyplomowych w zakresie biologii i przyrody w SGGW w Warszawie (2018r). Doradca metodyczny m.st. Warszawy w zakresie wychowania fizycznego w WCIES (2008-2011) Przez 20 lat nauczycielka wychowania fizycznego w Gimnazjum Dwujęzycznym nr 42 w Warszawie, a także nauczyciel akademicki WSKFiT H. Konopackiej w Pruszkowie.
Ponadto autorka kilkudziesięciu publikacji naukowych, jak również metodycznych oraz laureatka nagrody Ministerstwa Edukacji Narodowej z 2012 roku za zajęcia III miejsca w III edycji konkursu na opracowanie modelowych programów nauczania.
Posiada również uprawnienia: specjalizacja magisterska z rekreacji i turystyki, instruktor tenisa ziemnego, instruktor pływania, instruktor gimnastyki.
Dr Regini Romuald
Absolwent oraz wieloletni pracownik Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie – m. innymi: kierownik Zakładu w Katedrze Lekkiej Atletyki, z-ca dyrektora Instytutu Sportu, a także członek Senatu.
Trener lekkiej atletyki I klasy – trener kadry juniorek w skoku wzwyż, z-ca kierownika szkolenia Polskiego Związku Lekkiej Atletyki, trener metodyk w Stołecznej Federacji Sportu, trener lekkiej atletyki w AZS Warszawa, v-ce Prezes Warszawskiego Okręgowego Związku Lekkiej Atletyki, trener koordynator w centrum rekreacji i sportu „Gymnasion” w Warszawie.
Zainteresowania sportowe: uprawia bieganie oraz ćwiczenia siłowe.
Natalia Koperska
Psycholog sportu i e-sportu. Absolwentka psychologii na SWPS. Nominowany psycholog Polskiego Komitetu Olimpijskiego. Współpracuje również z Polskim Komitetem Paraolimpijskim. Posiada Certyfikat Psychologa Sportu I klasy Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Członek European Federation of Sport Psychology.
Doktorantka AWF Warszawie. Nauczyciel akademicki na AWF w Warszawie oraz na Uniwersytecie SWPS. Współpracuje z organizacjami e-sportowymi od 2016 roku. Pracowała między innymi z takimi drużynami jak: Team Kinguin (CS:GO, League of Legends, Fortnite), Devils.one (CS:GO, League of Legends, Fortnite Heros III, Simracing), 7more7 (League of Legends), Ballista.gg (Valorant).
Jest współtwórcą, jak również koordynatorem merytorycznym projektu Reconnect Yourself, skierowanego do graczy. Prowadzi także zajęcia z zakresu psychologii e-sportu oraz treningu mentalnego dla graczy związanych z agencją Proplayers.gg, Dr Pepper Talent Academy oraz podczas Campów szkoleniowych Esports Skills Camp. Ponadto autorka publikacji oraz kursów dotyczących zastosowania gier komputerowych w treningu sportowym, jak również w treningu mentalnym.
Dr Mariusz Hrycyna
Doktor Nauk o Kulturze Fizycznej. Absolwent Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie. Specjalności: Anatomia człowieka, Biomechanika układu ruchu człowieka, Fizjologia wysiłku i treningu fizycznego, Teoria treningu. Trener: Kulturystyki, Pływania, Personalny, Instruktor: Podnoszenia ciężarów, Gimnastyki sportowej, Piłki siatkowej oraz Żeglarstwa.
Wykładowca Wyższych Uczelni na kierunkach: wychowanie fizyczne, fizjoterapia, dietetyka. Zajmuje się również szkoleniem kadr instruktorskich oraz trenerskich z zakresu kulturystyki, nowoczesnych form treningu m.in. treningu personalnego, funkcjonalnego, pourazowego, stabilizacji głębokiej oraz stretchingu. Ponadto specjalista z zakresu korekcji postawy ciała i dietetyki.
Dr Marek Zieliński
Doktor nauk o kulturze fizycznej. Nauczyciel dyplomowany, II stopień specjalizacji zawodowej. Edukator w zakresie doskonalenia zarządzania oświatą, jak również edukator programu „ Nowa Szkoła ” w zakresie wspierania zmian w programie dydaktycznym. Studia podyplomowe z zakresie organizacji i zarządzania oświatą. Instruktor gimnastyki sportowej I kl., instruktor piłki siatkowej, szkolenie w zakresie aerobiku i step aerobiku – I stopień. Ponadto uczestnik międzynarodowych konwencji i warsztatów metodycznych z zakresu aerobiku i step aerobiku.
W 1993 roku powołany na doradcę metodycznego w zakresie WF w Wojewódzkim Ośrodku Metodycznym we Włocławku, a następnie w Kujawsko Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli, jak również w Centrum Doskonalenia i Edukacji we Włocławku (do 2013 roku). Jako doradca metodyczny był wykładowcą na kwalifikacyjnych kursach pedagogicznych, z zakresu gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej, terapii pedagogicznej, a także na kursach doskonalących dla kandydatów na wychowawców w placówkach wypoczynku dzieci i młodzieży.
Dr Marcin Smolarczyk
Doktor nauk medycznych i nauk o zdrowiu w dziedzinie kultury fizycznej, wieloletni pracownik Zakładu Gier Sportowych warszawskiej AWF. Trener najwyższej klasy sportowej piłki ręcznej (EHF Master Coach – IV poziom RINCK Convention). Prowadził zespoły młodzieżowe na poziomie kadr narodowych, oraz seniorskie w rozgrywkach Superligii oraz I ligii. Od 2016 roku jako lektor europejskiej federacji piłki ręcznej (EHF Lecturer) prowadzi szkolenia dla trenerów piłki ręcznej organizowane w Europie (EHF) i w Polsce (ZPRP).
Dr Tomasz Maziarczyk
Doktor nauk o kulturze fizycznej, Nauczyciel dyplomowany, instruktor kulturystyki, wielokrotny medalista Mistrzostw Polski i Mistrz Polski w kajakarstwie, instruktor pływania, sędzia Polskiego Związku Kajakowego, sędzia Polskiego Związku Pływackiego, Trener Osobisty z wieloletnim stażem.
Zainteresowania: – zabytkowa motoryzacja
Dr Przemysław Płoskonka
Doktor nauk o kulturze fizycznej, wykładowca akademicki, specjalizujący się w zagadnieniach związanych z turystyką kwalifikowaną (aktywną) i outdoorem. Konsultant projektów z obszaru kultury fizycznej i turystyki odpowiedzialnej. Lider społecznych ruchów edukacji plenerowej i przyrodniczo-leśnej. Wychowanek krakowskiej Szkoły Mistrzostwa Sportowego, a następnie reprezentant AZS AWF Warszawa w pływaniu. Absolwent Wydziału Wychowania Fizycznego Akademii Wychowania Fizycznego im. Józefa Piłsudskiego w Warszawie.
Wierny pragmatycznej zasadzie J. Deweya uczenia się przez działanie tworzył na Uczelni podwaliny nowoczesnych zajęć outdoorowych zgodnych z przesłaniem pedagogiki przygody. Autor pond 30 publikacji naukowych, uczestnik międzynarodowych projektów badawczych i konferencji naukowych.
Doświadczony pilot wycieczek, organizator i kierownik imprez turystyki kwalifikowanej oraz wypraw przygodowych. Obecnie zaangażowany w działalność największej organizacji społecznej zajmującej się sztuką przetrwania – Stowarzyszenia Polska Szkoła Surwiwalu.
Posiada liczne uprawnienia instruktorskie i ukończone kursy m.in. surwiwalu, wspinaczki, kajakarstwa, pływania, nurkowania, żeglarstwa, ski-touringu, ratownictwa wodnego. W wolnych chwilach zapalony kajakarz, nie stroni od nocy w lesie pod rozgwieżdżonym niebem. Stara się trzymać formę, regularnie pływa.
W 2016 r. odznaczony Brązowym Krzyżem Zasługi za rozwój edukacji.
Dr Roman Szkup
Geograf społeczno-ekonomiczny, od dwudziestu paru lat specjalizujący się w geografii turyzmu, turystyce i rekreacji. Absolwent i pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Łódzkiego (aktualnie – Instytut Geografii Miast, Turyzmu i Geoinformacji UŁ). Wieloletni współpracownik Wyższej Szkoły Kultury Fizycznej i Turystyki im. Haliny Konopackiej w Pruszkowie – m.in. twórca i współautor programów nauczania: turystyka biznesowa i turystyka motywacyjna; wykładowca i organizator podróży.
Autor szeregu publikacji naukowych z zakresu geografii hotelarstwa (hotele w przestrzeni miejskiej) oraz zagospodarowania turystycznego (turystyczna baza noclegowa i baza towarzysząca na obszarach miejskich i wiejskich, użytkowanie działek letniskowych, rodzinne ogrody działkowe (ROD) w przestrzeni miejskiej, ROD jako miejsce wypoczynku i rekreacji). Autor opracowań z zakresu metod badań terenowych w turystyce i form turystyki biznesowej.
Zawsze uśmiechnięty, lubi studentów – do siebie, wszelkich przeciwności oraz coraz bardziej absurdalnej rzeczywistości podchodzi z dystansem…
Dr Paweł Kapuściński
Od dzieciństwa związany z piłką ręczną. Trener piłki ręcznej III-go poziomu EHF. Członek sztabu szkoleniowego Kadry Narodowej seniorek oraz Kadry Narodowej 2006 dziewcząt, trener I-ligowego zespołu kobiet AZS AWF Warszawa, instruktor koszykówki, piłki siatkowej oraz kajakarstwa.
Dr Agnieszka Kostyra
Doktor w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu w dyscyplinie nauk o kulturze fizycznej na Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku. Absolwentka 2 kierunków studiów podyplomowych, oraz licznych szkleń i kursów. Autorka kilku publikacji naukowych dotyczących sportu. Posiada również wieloletnie doświadczenie jako trener pływania w klubach sportowych dla dzieci i dorosłych, czynny nauczyciel wychowania fizycznego w szkole podstawowej.
Tabela opłat dla studentów II stopnia (magisterskie) WF – trzy semestralne !!!
opłata rekrutacyjna | czesne za semestr na studiach niestacjonarnych | |
Wariant pierwszy – jednorazowy | 85 zł | 3600 zł |
Wariant drugi – ratalny | 85 zł | 740 zł (1 z 5 rat) |
Zapraszamy także na studia podyplomowe na kierunku wychowanie fizyczne.